De koffie geserveerd in 25 van de beste restaurants ter wereld

Een geweldig voorgerecht. Een prachtige main. Een transcendent dessert.

Gevolgd door een middelmatige mocca.

Dat is al jaren het ontmoedigende traject van Michelin-maaltijden.

Koffieprofessionals hebben vaak kritiek geuit op de koffie in toprestaurants en in het verleden hebben ze misschien een geldig punt gehad.

Ik nam contact op met alle restaurants op de eerbiedwaardige lijst ‘The World’s Top 50 Restaurants’ om erachter te komen of dat vandaag de dag nog steeds het geval is.

Het blijkt dat de crème de la crème | van fine-dining steekt zeker moeite in de beker.

belangrijkste bevindingen

  • 75 % van de ondervraagde restaurants koos voor kleinere, lokale branders in plaats van multinationale reuzen.
  • Drie restaurants vertrouwden op Lavazza en twee gebruikten Illy.
  • Slechts één restaurant gebruikte het Nespresso-systeem.
  • Espresso is nog steeds koning. Van de 25 restaurants die deelnamen aan het onderzoek, serveren ze op vier na allemaal traditionele espresso en drankjes op basis van espresso
  • 20 % gebruikte echter ook niet-standaard zetmethoden (d.w.z. andere methoden dan espresso of druppel).

de lijst

Hieronder ziet u een gedetailleerde lijst, waarin precies wordt beschreven wat voor soort koffie u in elk restaurant kunt verwachten.

Als u de details wilt overslaan en naar de bredere perspectieven en interviews wilt gaan, kunt u direct naar het achtergrondartikel gaan door hier te klikken.

U bent ook vrij om te downloaden de hele lijst en sluit het in op uw eigen site. Klik gewoon op de onderstaande link, klik met de rechtermuisknop en kies “Opslaan als”. Ik zou het echter op prijs stellen als u naar deze pagina verwijst.

👉 Download hier een hoge resolutie versie van de lijst

Let: Het cijfer naast de naam van het restaurant komt overeen met de plaatsing van 2018 op de lijst ‘World’s 50 Best’. Aangezien slechts 25 van de restaurants konden deelnemen aan dit artikel, zullen er enkele hiaten zijn.

1. Osteria Francescana

Modena, Italië

Brander: Lavazza

Brouwmethode: Espresso

Notities: Het restaurant van Massimo Bottura, dat momenteel wordt beschouwd als het beste ter wereld, maakt gebruik van Lavazza’s premium ‘Kafa Forest’ boon afkomstig uit de Ethiopische regio met dezelfde naam.

3. Mirazur

Menton, Frankrijk

Brander: Verschil Koffie Bedrijf

Brouwmethode: Espresso

Notities: Mirazur ligt direct aan de Franse kant van de grens met Italië. Het restaurant werkt samen met Difference Coffee Company en biedt momenteel Kona-koffie uit Hawaï aan, gebrouwen op een espressomachine. In de toekomst is een samenwerking met de brander Coffeel aan de Italiaanse kant van de grens in de maak.

4. Elf madison park

New York, Verenigde Staten

Brander: Devocíon

Brouwmethode: Giet over & Espresso

Notities: Het voormalige “World’s Best Restaurant” heeft veel lof ontvangen voor het schenken over koffie, die aan tafel wordt gezet. De bonen worden in Brooklyn gebrand door het Colombiaans/Amerikaanse koffiespecialiteitenbedrijf Devocíon. Verschillende roasts en bonen uit Colombia worden gebruikt, afhankelijk van de brouwmethode

5. Gaggan

Brander: Lavazza

Bangkok (Thailand)

Brouwmethode: Espresso

Notities: Gaggan is een Indiaas restaurant gelegen in Bangkok, Thailand. Naar eigen zeggen richten ze zich meer op het theeaanbod dan op koffie. De geserveerde koffie is echter nog steeds Lavazza’s top van de lijn met ‘Kafa Forest.

10. Asador etxebarri

Axpe, Spanje

Brander: Ditare Kafe

Brouwmethode: Espresso

Notities: Asador Etxebarri werkt met de brander Ditare Kafe, ook afkomstig uit de Baskische regio van Spanje, en gebruikt voornamelijk een blend bestaande uit Braziliaanse Bourbon, Kenya AA Plus Kagere en Monsoon Malabar uit India. Het restaurant biedt ook een biologische decaf optie uit Mexico.

11. Quintonil

Mexico-stad, Mexico

Brander: Café de Cobalto

Brouwmethode: Espresso & Café de Olla – Olla

Notities: Quintonil maakt sinds 2014 gebruik van Café Cobalto, een ambachtelijke koffiebranderij in Veracruz en Mexico-Stad. De koffie die in het restaurant wordt geserveerd, wordt verbouwd aan de voet van de vulkaan Nevado de Colima. Naast espresso serveert Quintonil een speciaal Mexicaans soort koffie genaamd café de olleen. Meestal bestaat het uit koffie gekookt in een traditionele kleipot met specerijen zoals ruwe suiker en kaneel.

12. Pujol

Mexico-stad, Mexico

Brander: Buna Koffie

Brouwmethode: Espresso &drip koffiezetapparaat

Notities: Pujol ondersteunt de lokale Mexicaanse koffiescene door samen te werken met Buna; een derde golf koffiebedrijf opgericht in Mexico-Stad in 2012. Het restaurant serveert zowel drankjes op basis van espresso als traditionele druppelkoffie.

19. Geranium

Kopenhagen, Denemarken

Brander: Het Koffiecollectief

Brouwmethode: Kalita Wave & Rok Espresso

Notities: Geranium werkt rechtstreeks samen met de gerenommeerde derde golf brander The Coffee Collective die een speciale branding voor het restaurant produceert. Het is een beetje meer ontwikkeld dan hun gebruikelijke ultralichte Scandinavische roast. De koffie wordt aan tafel gezet op de Kalita Wave of de Rok, een handmatige, niet-elektrische espressomachine die een beetje lijkt op een gigantische walnootcracker.

20. Attica

Melbourne, Australië

Brander: Market Lane Koffie

Brouwmethode: Espro Pers

Notities: Attica werkt samen met de speciale brander Market Lane Coffee. De Espro Press is een nieuwe interpretatie van de klassieke Franse pers. Het maakt gebruik van een uniek filtratiesysteem, zodat u geen sediment in de beker krijgt. Het is ook in staat om de koffie voor een langere periode warm te houden.

21. Alain Ducasse

Parijs, Frankrijk

Brander: In-house

Brouwmethode: Espresso &drip koffiezetapparaat

Notities: Alain Ducasse au Plaza Athénée serveert koffie gebrand in eigen huis door Veda Viraswami; de regerend landskampioen van Frankrijk. Voor druppelkoffie gebruikt het restaurant een mix van bonen uit Ethiopië, Burundi &Congo. Voor espresso bestaat de blend uit bonen uit Ethiopië, Laos &Brazilië.

22. Narisawa

Tokio. Japan

Brander: Sergio Coimbra

Brouwmethode: Druppel koffiezetapparaat

Notities: De brander van de koffie is Sergio Coimbra uit Brazilië, die toevallig ook een bekende foodfotograaf is. De koffie is afkomstig van de Jacarandá koffieboerderij in de Braziliaanse deelstaat Minas Gerais.

23. Le Calandre

Rubano, Italië

Brander: Giamaica Caffè

Brouwmethode: Espresso, Franse pers &drip koffie

Notities: In alle restaurants van de ‘Familie Alajmo’ wordt de koffie ingekocht en gebrand door Gianni Frasi; een Italiaanse koffiebrander uit Verona die eigenaar is van Torrefazione Giamaica Caffè. De blend is speciaal voor het restaurant gemaakt en bestaat uit bonen uit verschillende regio’s van Indonesië.

24. Ultraviolet

Sjanghai, China

Brander: Nespresso- en Nespresso-

Brouwmethode: Nespresso apparaat

Notities: Ultraviolet onderhoudt een nauwe relatie met Nespresso, voor wie chef Paul Pairet ook ambassadeur is.  Ultraviolet biedt capsulekoffie uit Tanzania, Brazilië en India. De machine is een commerciële kwaliteit Nespresso Aguila AG220.

25. Cosme

New York, Verenigde Staten

Brander: Buna

Brouwmethode: Espresso

Notities: Cosme is een Mexicaans geïnspireerd restaurant gelegen op Manhattan. Trouw aan hun oorsprong gebruiken ze single origin Mexicaanse koffie gebrand door speciale koffiebranders Buna uit Mexico-Stad.

28. Odette

Singapore

Brander: Papa Palheta

Brouwmethode: Espresso

Notities: Odette is een prachtig Frans restaurant gelegen in de nationale galerij van Singapore. De koffie wordt geleverd door de lokale derde golf brander Papa Palheta.

32. Kaartjes

Barcelona, Spanje

Brander: Lavazza

Brouwmethode: Espresso

Notities: Bij Tickets is de koffiemelange die momenteel in gebruik is ‘Lavazza Pienaroma’. Het restaurant is onlangs overgestapt op een espressomachine geproduceerd door Iberital Vision, een innovatief bedrijf dat ook in Barcelona is gevestigd. In 2019 voegt het restaurant Hario V60 en Chemex toe aan het koffieprogramma.

35. Maaemo

oslo, noorwegen

Brander: Tim Wendel

Brouwmethode: Druppel koffiezetapparaat

Notities: Maaemo heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen voor haar koffieprogramma. Eerder was het restaurant uzing cowboykoffie in Noorse stijl (Koke Kaffe), maar tegenwoordig is de methode van keuze druppelkoffie gezet op een machine van het Noorse huisraadmerk Wilfa. De brander komt ook uit Noorwegen; de vermaarde Tim Wendelboe die eerder het Barista Wereldkampioenschap won.

36. Reale

castel di sangro, italië

Brander: Illy

Brouwmethode: Espresso

Notities: Het koffieprogramma van Reale is in lijn met het Italiaanse erfgoed.  Er wordt een speciale blend van illy geserveerd en de brouwmethode is espresso.

37. Tim Raue

berlijn, duitsland

Brander: Andraschko

Brouwmethode: Espresso

Notities: Het gelijknamige restaurant van Tim Raue krijgt zijn bonen van Andraschko; een branderij opgericht in Berlijn in 1979. De brouwmethode is espresso.

38. Lyle’s

londen, engeland

Brander: Verschillend

Brouwmethode: Slimme Koffie Dripper &Espresso

Notities: Lyle’s heeft een buitengewone focus op koffie. Het restaurant fietst door meer dan twaalf verschillende Europese branders, waaronder Koppi, Square Mile, Bonanza, Assembly, Clifton en vele anderen. Espresso’s worden gedecanteerd, dus ze hebben heel weinig crema wanneer ze worden geserveerd, en filterkoffie wordt gezet met de bedrieglijk eenvoudige Clever Dripper.

39. Astrid en Gaston

Lima (stad)

Brander: Tostaduria Bisetti

Brouwmethode: Espresso

Notities: Het Peruaanse restaurant werkt samen met de lokale brander Bisetti, die al sinds 1958 bestaat. Er wordt alleen lokale koffie geserveerd en de zetmethode is espresso.

40. Septime

parijs, frankrijk

Brander: Trinci Caffè

Brouwmethode: Espresso

Notities: Het Parijse restaurant haalt zijn bonen van de Italiaanse brander Trinci; een familiebedrijf dat in 1939 in Florence begon. De espressomachine is van Faema.

44. Mikla

istanbul, turkije

Brander: Kronotrop

Brouwmethode: Turkse koffie, espresso, druppelkoffie

Notities: Mikla gebruikt bonen van de lokale derde golf brander Kronotrop. Interessant is dat het restaurant traditionele Turkse koffie biedt, die bestaat uit ongefilterde, fijngemalen koffie gekookt in een smalle waterkoker die een cezve.

49. Nahm

Bangkok (Thailand)

Brander: Illy

Brouwmethode: Espresso

Notities: Nahm serveert espresso-gebaseerde koffie van het Italiaanse bedrijf illy. We hopen echter dat het restaurant in de toekomst overgaat naar een boon die wordt geteeld door een van de vele ambitieuze koffieboeren in Thailand.

50. De testkeuken

Kaapstad, Zuid-Afrika

Brander: Espresso Lab

Brouwmethode: Espresso

Notities: De Test Kitchen maakt gebruik van een verpulverde natuurlijke boon uit Fazenda Recreio, Brazilië, die zowel als rechte espresso als met melk werkt. In het verleden heeft het restaurant ook fruit-forward Keniaanse koffie verwerkt in desserts.

Waarom kunnen restaurants geen goede koffie maken?

Traditioneel is koffie geen prioriteit in toprestaurants. Maar een nieuwe generatie koffieminnende chefs en sommeliers kan daar verandering in brengen.

Koffie is altijd het zwakke punt geweest van Michelin-sterrenrestaurants. Terwijl alles – van de voorafje aan de tafelkleden – is meestal onberispelijk geweest, veel eetgelegenheden geven toe dat koffie gewoon geen prioriteit is

In 2013 beweerde Nestlé dat 30 procent van de ongeveer 2400 Michelin-restaurants ter wereld de alomtegenwoordige capsule-espresso van het bedrijf gebruikte (bron).

Dat wil niet zeggen dat Nespresso slechte koffie is – het is zeker beter dan de gemiddelde Joe die je in het dagelijks leven zou tegenkomen. Echter, in een gastronomische context waar chef-koks de grootste zorg besteden aan het aanschaffen van de juiste producten en het koken van alles a la minuut, lijkt het teleurstellend om een gehomogeniseerd product te serveren dat in de meeste supermarkten verkrijgbaar is.

de revolutie begon in 2013

In 2013 lanceerde het Deense restaurant Noma, destijds algemeen beschouwd als het beste restaurant ter wereld, een koffieprogramma dat uitsluitend bestond uit single origin koffie van brander Tim Wendelboe gebrouwen met de Japanse pour-over kegel, Hario V60.

In die tijd werd het beschouwd als iets dat leek op een revolutie. De overgang werd met evenveel bijval en scepsis ontvangen.

Tegenwoordig blijkt echter dat veel van de restaurants op Noma’s niveau zijn overgestapt van commerciële koffie naar speciale koffie.

Ik nam contact op met alle restaurants op de lijst ‘The World’s 50 Best’ om erachter te komen wat voor soort koffie ze serveerden, maar ook hoe ze het brouwden.

Iets meer dan de helft van de restaurants deed mee aan de enquête en de resultaten waren enigszins verrassend.

Meer dan 75 procent van de restaurants was afhankelijk van ambachtelijke branders om hun bonen te leveren in plaats van multinationals, en slechts één restaurant gebruikte Nespresso. Een handvol gebruikte zelfs zetmethoden die normaal gesproken worden geassocieerd met speciale koffie.

Koffie gaat over verbinding

Geranium; een restaurant met drie Michelinsterren in Kopenhagen, is een van de plaatsen die is overgestapt op speciale koffie.

“We realiseerden ons dat het schenken van koffie beter past bij onze restaurantervaring in het algemeen,” legt Søren Ledet, de restaurantmanager en mede-eigenaar, me uit.

“We gebruiken de Kalita Wave en zetten de salontafel voor de gasten. Voor mij is de geur en het brouwproces een integraal onderdeel van koffie. Dat willen we onze gasten niet ontzeggen. Voor ons is het ook een geweldige manier om de uiteindelijke connectie met de klanten te hebben en hun feedback over de maaltijd te krijgen”, zegt de Deense restauranthouder.

“Toen we net begonnen, gebruikten we brouwmethoden zoals de Franse pers en hadden we een dure espressomachine, want zo deed je het toen gewoon. In de afgelopen vijf jaar is er echter zoveel gebeurd binnen specialty coffee,” zegt Søren Ledet.

De locavore trend zit in de lift

Van de 25 restaurants die deelnamen aan de enquête, serveren alle behalve vier traditionele espresso en op espresso gebaseerde dranken (merk op dat een van de vier Nespresso serveert).

Het is echter de moeite waard om erop te wijzen dat espresso geen indicator is van kwaliteit op zich. De bonen zijn net zo belangrijk als de brouwmethode.

Traditioneel werd espresso beschouwd als op de een of andere manier ‘verfijnder’ dan andere opties, maar tegenwoordig zijn de meeste barista-elites in de wereld net zo dol op overgieten en andere meer nuchtere manieren om koffie te bereiden.

Maaemo uit Noorwegen is een van de restaurants die espresso helemaal heeft gedumpt. In plaats daarvan heeft het restaurant een echt patriottische line-up, vertrouwend op de lokale, legendarische brander Tim Wendelboe om de bonen en een druppelkoffiezetapparaat van het Noorse merk Wilfa te leveren.

Onder fijnproevers, de zogenaamde Locavore trend, die voorschrijft dat producten lokaal moeten worden ingekocht, is de afgelopen jaren dominant geweest.

Bij koffie is dit echter uitdagender, omdat de plant, coffea arabica, alleen gedijt in de buurt van de evenaar.

De restaurants uit koffieproducerende landen zoals Peru en Mexico die ik voor dit artikel sprak, gebruiken echter allemaal lokaal geteelde bonen.

Quintonil uit Mexico-Stad wees me erop dat ze alleen koffie gebruiken die aan de voet van de Nevado de Colima vulkaan. Het restaurant biedt ook een traditionele Mexicaanse bereiding genaamd ‘café de Olla’ waar gemalen koffie, kaneel en ongeraffineerde rietsuiker samen in een kleipot worden geserveerd.

Ook Astrid y Gaston uit Peru vertelde dat ze alleen Peruaanse koffie gebruiken.

Helaas gebruiken de restaurants uit Thailand en China geen lokale bonen, ook al hebben beide landen de afgelopen vijf jaar enorme sprongen gemaakt op het gebied van koffiekwaliteit.

VAN SCHOONMAAKBENODIGDHEDEN TOT SPECIALTY COFFEE

Een andere interessante bevinding was dat een meerderheid van de ondervraagde restaurants koos voor kleinere, lokale branders in plaats van de multinationale reuzen.

Zoals gezegd maakte slechts één restaurant gebruik van het Nespresso systeem. Drie restaurants vertrouwden op Lavazza en twee gebruikten Illy. De overige 19 restaurants werkten echter allemaal met ambachtelijke branders.

Nieuwsgierig naar de vraag of deze trend niet alleen merkbaar was in fine dining, maar in alle restaurants, nam ik contact op met de koffiemarktadviseur Andrew Hetzel, die al twee decennia in koffie werkt en lid is van de raad van bestuur van de Specialty Coffee Association.

“Vroeger was het niet ongebruikelijk dat restaurants hun koffie kregen van bedrijven die ook schoonmaakbenodigdheden verkochten, samen met een machine die gratis werd verstrekt. Na het zetten zou restaurantkoffie vele uren op de brander worden gelaten. Nu lijkt het erop dat de meeste restaurants op zijn minst wat gedachten hebben over wat de interactie is tussen koffie en maaltijd,” zegt De heer Hetzel.

Er is echter nog ruimte voor verbetering, volgens de nadelen.ultant.

“Als we breder kijken, ontbreekt het restaurants nog steeds aan de speciale koffiescene, en hoewel de ingrediënten en bereidingsmethoden de afgelopen decennia enorm zijn verbeterd, is het koffieaanbod nog steeds niet op peil. Het is nog steeds een minderheid die een geavanceerd koffieprogramma heeft.”

Het sentiment dat te veel restaurants beknibbelen op het koffieaanbod wordt herhaald door Søren Ledet van Geranium.

“Er zijn nog te veel goede restaurants die koffie niet serieus nemen”, zegt hij.

“Of ze gebruiken bonen van lage kwaliteit of ze steken niet genoeg moeite in het brouwproces. Dat gezegd hebbende, denk ik dat de kwaliteit van de bonen zelf het belangrijkste aspect is, en eerlijk gezegd is het tegenwoordig niet moeilijk om een uitstekende brander te vinden. Hier in Denemarken hebben we er genoeg, en als je die in je omgeving niet leuk vindt, is het eenvoudig om koffie uit het buitenland te laten verzenden,” zegt Søren Ledet, die zelf zijn bonen krijgt van het gerenommeerde ‘The Coffee Collective’ uit Kopenhagen.

DE BESTE KOFFIEBAR IN LONDEN IS EEN RESTAURANT

Een ander restaurant dat niet ontbreekt achter de specialiteitenscene is Lyle’s in Londen. In feite werd het etablissement onlangs door Eater vermeld als ‘een van de essentiële koffieplekken van Londen’, ook al is het een restaurant met een Michelin-ster en geen café.

Lyle’s beperkt zichzelf niet door alleen maar samen te werken met een enkele brander. In plaats daarvan fietst het restaurant door een aantal Europese favorieten. Er is Koppi uit Zweden, Square Mile uit Engeland en Bonanza uit Berlijn en nog veel meer.

“Espresso’s worden gedecanteerd, zodat ze heel weinig crema hebben als ze voor de gasten worden gezet, en filterkoffie wordt geserveerd vanuit de Clever Dripper in een karaf met een kopje en schotel voor presentatie. Dit helpt ons om de status bij de gast te verhogen en neemt in feite elke aandrang weg om melk toe te voegen,” legt hoofdbarista James Low uit via e-mail.

Ondanks het indrukwekkende koffierepertoire van Lyle is James Low geen grote fan van het combineren van koffie en hartige gerechten.

“Ik ben van mening dat koffie niet met voedsel kan werken, tenzij het ontbijt is of petit fours aan het einde van een maaltijd,” voegt hij eraan toe.

uitdagingen fine dining en koffie
Bij Geranium in Denemarken staat Søren Ledet meer open voor het idee om koffie en eten te combineren.

“Ik denk dat het haalbaar is. Op dit moment hebben we koffie niet gekoppeld aan hartige gerechten, maar wel met thee”, zegt hij.

“Onze brander, ‘The Coffee Collective’, serveert al combinaties van eten en koffie, en het kan echt heerlijk smaken wanneer een levendige Keniaanse boon wordt afgezet tegen iets rijks en zouts.”

“Bij Geranium hebben we die doos met opties van Pandora nog niet geopend, maar uiteindelijk misschien wel. Ik kan me gemakkelijk een koud brouwsel voorstellen bij een van onze desserts, of als onderdeel van onze niet-alcoholische combinaties,” legt hij uit.

DE TOEKOMST VAN SPECIALTY COFFEE IN RESTAURANTS

Dus moeten we wennen aan het combineren van foie gras, truffels en een Yirgacheffe, wanneer we uit eten gaan?

Volgens Andrew Hetzel zal dat waarschijnlijk niet snel gebeuren. Op dit moment zijn de respectieve culturen van speciale koffie en lekker eten te verschillend.

“Vooral de specialty coffee-industrie heeft moeite om te communiceren met restaurantexploitanten, die niet ontvankelijk zijn voor hun typische boodschap. Een van mijn klanten is erin geslaagd om veel restaurantaccounts te krijgen, maar dit komt omdat hij de formaliteit en cultuur van het restaurantbedrijf begrijpt,” legt hij uit.

“Er zijn ook regionale verschillen. Australië is een plek waar specialty coffee deel uitmaakt van de heersende cultuur, en dat is ook in de restaurants doorgesijpeld. Melbourne is een van de weinige plaatsen ter wereld waar ik me zelfverzekerd zou voelen om koffie te bestellen na een maaltijd in een restaurant waar ik nog niet eerder ben geweest,” zegt Dezel.

“Mijn indruk is dat er een lokale leider in speciale koffie moet zijn die het bewustzijn van de lokale markt verhoogt voordat de fine dining restaurants volgen.”

Andrew Hetzel vermeldt dat er waarschijnlijk ook een generatiekloof is tussen zowel klanten als besluitvormers in koffie en lekker eten.

“Jongeren zijn op dit moment een belangrijke aanjager van de specialty coffee-industrie – zowel als het gaat om klanten als de mensen die achter de bar werken. Naarmate die consumenten ouder worden en meer besteedbaar inkomen krijgen, zal er waarschijnlijk meer overlap zijn met de klanten in gastronomische restaurants,” zegt hij.

Methode

Ik nam contact op met alle restaurants op de The World’s 50 Best Restaurants List via e-mail of sociale media. Ik stelde hen twee basisvragen:

  • Wie is jouw brander?
  • Hoe zet je koffie in je restaurant?

Meer dan de helft van de restaurants reageerde en deelde details over hun koffieprogramma. Er kwamen ook enkele onverwachte antwoorden; in één geval serveerde een restaurant geen koffie, maar koos er in plaats daarvan voor om zich te concentreren op thee omdat het meer in overeenstemming was met de geest van de plaats. Anderen zaten midden in een overgangsfase, waarbij ze van koffiebrander en methode veranderden. Uiteindelijk bleef ik over van de 25 restaurants die je in dit artikel ziet.

Miniatuurafbeelding: | Bex Walton CC 2.0 | Bron