Gaan uw slimme apparaten maar twee jaar mee?

Consumentenorganisatie Which? heeft via een enquête onder grote fabrikanten van huishoudelijke apparaten licht geworpen op een ietwat schimmig gebied van smart home-technologie.

Daaruit bleek dat de meeste merken terughoudend zijn om te garanderen hoe lang ze software-updates blijven leveren voor de slimme apparaten die ze verkopen, waaronder vaatwassers, wasmachines en drogers en koelvriescombinaties.

De kortste periode die werd genoemd was die van Samsung, wiens vertegenwoordiger aan Which? vertelde dat het bedrijf minimaal twee jaar updates zou garanderen.

[Since we published this article, Samsung has stated that updates will be available for products “beyond the aforementioned period for critical security vulnerabilities”.]

Hoover/Candy, BSH (met merken als Bosch, Neff en Siemens), Whirlpool (dat ook producten maakt onder de labels Hotpoint en Indesit) en LG konden geen gegarandeerde periode voor ondersteuning geven. Beko bevestigde dat de maximumtermijn tien jaar was, maar gaf geen minimumgebruiksperiode op.

Alleen Miele was in staat om 10 jaar updates te garanderen.

Niet alleen zou het stopzetten van software-updates de functionaliteit van de apparaten kunnen beperken – en ze in sommige gevallen mogelijk onbruikbaar maken – maar aangesloten apparaten die niet door beveiligingsupdates worden ondersteund, lopen ook het risico te worden gehackt.

In een eerder onderzoek van Which? zijn beveiligingslekken ontdekt in andere aangesloten huishoudelijke apparaten, waaronder slimme camera’s, die kwetsbaar kunnen zijn voor hacking. En hoewel een slimme koelkast niet het meest voor de hand liggende doelwit voor een cyberaanval lijkt, kunnen persoonlijke gegevens van klanten onbeschermd zijn zodra het apparaat niet langer wordt ondersteund door updates.

Afgezien van de zorgen over de veiligheid, als je extra hebt uitgegeven om een koelkast of wasmachine te kopen met toegevoegde slimme functionaliteit, is het een beetje een schop onder je kont om die functies na slechts twee jaar te verliezen.

Slimme functies zijn onder meer programmering op afstand en andere vormen van toegang via smartphone, maar ook het automatisch bijbestellen van waspoeder of vaatwasmachinezout, advies over efficiëntie, online probleemoplossing en ondersteuning door een technicus.

De extra kosten voor de aanschaf van een slim apparaat zijn niet onaanzienlijk. Volgens cijfers van Which? betalen consumenten veel meer voor slimme apparaten. Gemiddeld:

– kost een slimme wasdroger £190 meer

– een smart vaatwasser kost £259 meer

– en een slimme koelkast met vriesvak kost 855 pond meer dan een standaard koelkast.

Dat is een flinke meerprijs als je niet de volledige functionaliteit van het apparaat krijgt gedurende de levensduur ervan. Grote huishoudelijke apparaten gaan doorgaans 10 tot 11 jaar mee en je mag verwachten dat een slim apparaat net zo lang meegaat.

Bovendien worden veel slimme apparaten verkocht op basis van hun efficiëntie. Eventuele positieve milieu- of financiële voordelen zouden meer dan teniet worden gedaan als consumenten gedwongen worden ze vaker te vervangen.

Het probleem is dat fabrikanten op dit moment niet wettelijk verplicht zijn te garanderen hoe lang ze software-updates zullen leveren.

Aankomende EU-wetgeving zal klanten echter meer zekerheid bieden bij aankopen van slimme apparaten. Soortgelijke beschermingen zijn gepland voor Britse consumenten.

Maar totdat er wettelijke bescherming is, als je van plan bent om een aangesloten apparaat te kopen, houd er dan rekening mee dat het zijn slimme functionaliteit kan overleven.