Koffie vs energiedrink


Een relatief groot aantal Nederlanders drinkt ‘s ochtends een goed kopje koffie. Een kopje koffie geeft ze de energie die ze nodig hebben om de dag goed te beginnen. Veel Nederlanders drinken meerdere koppen koffie gedurende de dag, niet alleen voor hun energie, maar ook voor de heerlijke smaak van koffie.

Er zijn echter ook andere dranken die energie kunnen leveren. In dit artikel bespreken we de overeenkomsten tussen koffie en energiedranken en de verschillen tussen beide. Hoewel er duidelijk overeenkomsten zijn, zijn er grote verschillen. Natuurlijk zullen we in dit artikel ook de gezondheidsaspecten van deze twee soorten dranken bespreken.

Voordat we dieper ingaan op de verschillen en overeenkomsten, beginnen we met een korte bespreking van wat energiedrankjes precies zijn.

Wat is een energiedrank?

De naam energiedrank is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende soorten dranken. Bullitt, Red Bull en Monster vallen onder andere in de categorie energiedrankjes; deze drankjes zijn speciaal ontworpen om mensen van energie te voorzien.

Energiedranken bevatten over het algemeen de volgende ingrediënten:

  • Cafeïne
  • Stierenvechten
  • L-Carnitine
  • Guarana-extract
  • Glucoronolacton
  • B-vitaminen

Dus je vindt dezelfde ingrediënten in Red Bull als in een Albert Hain Basic doos. Het verschil in smaak komt echter door alle suiker die aan de drank is toegevoegd. Deze suikers, in combinatie met cafeïne, zorgen voor meer energie.

Energiedrankjes zijn erg populair, vooral onder middelbare scholieren en studenten. Het is ook de favoriete drank van professionele chauffeurs, omdat ze de meest onmogelijke uren werken. De energieboost is een goede bonus.

Gemiddeld bevat een blikje energiedrank ongeveer 1 milligram taurine. Deze stof wordt in het menselijk lichaam gebruikt voor verschillende processen. Het is echter twijfelachtig of deze extra inname van taurine zal leiden tot een verbetering van de prestaties. Verschillende onderzoekers hebben hierover hun twijfels geuit; zij vermoeden dat deze hoeveelheid taurine niet bepaald goed is voor het lichaam van jongeren.

Dit geldt niet alleen voor taurine, maar ook voor guarana-extracten. Deze extracten lijken sterk op cafeïne, maar blijven langer actief in het menselijk lichaam. De bijwerkingen van guarana-extract zijn ook zeer vergelijkbaar met die van cafeïne. Met een blikje energiedrank krijg je zowel cafeïne als guarana-extracten.

Tot slot willen we de aanwezigheid van de B-vitamines noemen. Deze vitaminen zijn belangrijk voor het functioneren van het hele lichaam, maar ze brengen ook risico’s met zich mee. Te veel vitamine B6 kan bijvoorbeeld spierkrampen veroorzaken. Daarom is het raadzaam om niet te veel vitamine B6 in te nemen. Controleer dus altijd de verpakking van een energiedrankje om te zien hoeveel vitamine B6 het bevat; er kan een groot verschil zijn van de ene fabrikant tot de andere.

Overeenkomsten tussen koffie en energiedranken

Nu je weet wat energiedrankjes zijn, is het tijd om te kijken wat energiedrankjes en koffie met elkaar gemeen hebben. In de bovenstaande lijst van ingrediënten is het eerste genoemde ingrediënt zeker direct te onderscheiden. Ja, energiedranken bevatten ook cafeïne, net als koffie.

In feite hebben studies aangetoond dat de hoeveelheid cafeïne in beide dranken ongeveer gelijk is. Tot slot, in het artikel How long does coffee last, schreven we dat een kopje koffie ongeveer 80-85 milligram cafeïne bevat. Het gemiddelde blikje van een energiedrankje bevat ook ongeveer 80 milligram cafeïne. Wat betreft het cafeïnegebruik liggen koffie en energiedranken op ongeveer hetzelfde niveau.

Het is echter belangrijk om te letten op de inhoud van de drank. Vaak bevat een kopje koffie dezelfde hoeveelheid cafeïne, dus de hoeveelheid 80 tot 85 milligram cafeïne is relatief constant. Het aantal energiedrankjes varieert en er is een blikje Monster Energy Drink van 500 milliliter beschikbaar. Als je een blikje Monster van 500 milliliter drinkt, krijg je een indrukwekkende 160 milligram cafeïne. Het is heel anders dan koffie, maar daar hebben we het later in dit artikel over.

De andere overeenkomst is natuurlijk dat beide drankjes je een echte boost geven. Dit is logischerwijs te wijten aan de aanwezigheid van cafeïne.

Verschil tussen koffie en energiedranken

De enige overeenkomst tussen koffie en energiedranken is de aanwezigheid van cafeïne. Kunnen we er dan rekening mee houden dat deze drankjes heel verschillend zijn? Ja, natuurlijk. Het eerste verschil dat we hierboven noemden betreft guarana-extracten. Deze extracten komen alleen voor in energiedrankjes en hebben een vergelijkbaar effect als cafeïne. Met een blikje energiedrank krijg je zowel cafeïne als guarana-extract, met koffie krijg je alleen cafeïne.

Er is ook een duidelijk verschil in de effecten van cafeïne:

  • Samen met cafeïne zorgt het voor een duurzame energieboost. In een recent artikel schreven we dat een kopje koffie ongeveer 6 uur in het lichaam blijft.
  • In energiedrankjes verhoogt cafeïne eigenlijk de energie. Een van de kenmerken van een energiedrankje is dat je een groot gebrek aan energie hebt als je het drinkt.

Geconcludeerd kan worden dat koffie langzaamwerkende cafeïne bevat, terwijl energiedranken snelwerkende cafeïne bevatten.

Het is ook een feit dat energiedranken meer slechte ingrediënten bevatten dan koffie. Dit komt tot uiting in de hoeveelheid suiker; een kopje koffie bevat 0 gram suiker, tenzij je het zelf toevoegt. 100ml Red Bull Energy Drink bevat minstens 10g suiker. Deze suiker is ook verantwoordelijk voor de bovengenoemde toename van het energieverbruik met een gelijktijdig laag energieniveau. Door de aanwezigheid van deze suikers dragen energiedranken ook bij aan overgewicht.

Tot slot is er natuurlijk een opmerkelijk verschil in smaak. Energiedranken hebben een vrij zoete smaak, en de smaak van koffie kan als uniek worden omschreven. Daarnaast kun je bij koffie zelf de smaak aanpassen, terwijl je bij energiedrankjes afhankelijk bent van de samenstelling van de drank.

Wat is gezonder: Koffie of energiedrank?

Logischerwijs kan deze kwestie niet worden uitgesloten van dit artikel. Dat is gezonder om te drinken: Koffie of energiedrank? Als u dit onderwerp op het internet onderzoekt, zult u een aantal verrassende dingen vinden. Zo blijkt uit verschillende onderzoeken dat energiedranken gezonder zijn omdat sommige soorten minder cafeïne bevatten dan een gewone kop koffie. Deze conclusie is naar onze mening echter te simplistisch.

Het is duidelijk dat koffie veel gezonder is. Dit is vooral te danken aan de beschikbaarheid van de ingrediënten. Koffie bevat bijvoorbeeld geen suiker, terwijl energiedranken een ander verhaal zijn. Als je alle ingrediënten, effecten en neveneffecten naast elkaar legt, kun je maar tot één conclusie komen: Koffie is meestal gezonder.

Het is echter belangrijk om het advies van het Vauding Centre op te volgen. Het Voedingscentrum stelt dat maximaal 4 koppen koffie per dag goed is voor het menselijk lichaam. Overtollige koffie kan veel gezondheidsproblemen veroorzaken. Hetzelfde geldt voor energiedrankjes. Het wordt aanbevolen om niet meer dan 2 blikjes van 250 ml energiedrank per dag te drinken.

Zwangere vrouwen en jonge kinderen wordt geadviseerd om minder energiedrankjes en koffie te drinken. Bij deze risicogroepen is het effect van cafeïne te groot. Wees daarom altijd voorzichtig als je zwanger bent of als je kinderen energiedrankjes geeft. Een tienjarige kan maximaal één blikje energie per dag drinken. Vanwege de aanwezigheid van allerlei soorten suiker is dit ook niet aan te bevelen.

De moraal van het verhaal: koffie is gezonder dan energiedranken. Wees echter, net als bij koffie en energiedrankjes, voorzichtig met het drinken van te veel. Overmatig gebruik van cafeïne is immers slecht voor het menselijk lichaam. Wil je meer weten? Lees ons artikel Hoeveel cafeïne zit er in de koffie?

Mogelijke effecten van koffie en energiedranken

De bovenstaande conclusie kan op een andere manier worden uitgelegd. Daarom moet u aandacht besteden aan het effect van koffie en energiedranken.

Onderzoek toont zelfs aan dat koffie, wanneer het op een gezonde manier wordt geconsumeerd, een aantal gezondheidsvoordelen heeft. Zo kan het gebruik van cafeïne je bijvoorbeeld slimmer maken, het risico op de ziekte van Parkinson verminderen, het risico op type II-diabetes verminderen en het risico op de ziekte van Alzheimer verminderen.

Energiedranken daarentegen zijn heel anders. Studies tonen aan dat gezoete dranken, zoals B. energiedranken, het risico op type II-diabetes, obesitas, hypertensie en metabool syndroom verhogen. Het gebruik van energiedrankjes brengt dus veel gezondheidsrisico’s met zich mee, naast de effecten van cafeïne. Het onderstaande filmpje geeft veel informatie over de effecten van energiedrankjes:

Oplossing

Dit moet begrijpelijk zijn; koffie en energiedranken zijn in veel opzichten niet vergelijkbaar. Heb je soms een boost van energie nodig gedurende de dag? Dan kunnen we u een kopje koffie aanbevelen. Ondanks de aanwezigheid van cafeïne is koffie veel gezonder dan energiedranken zoals Red Bull. Vermijd deze energiedrankjes zoveel mogelijk, want ze hebben geen enkel voordeel.

Related Tags:

 

Recent Content