Beoordeling van de expert
Pros
- Scherm doet dienst als achteruitkijkspiegel
- Achteruitkijkspiegel kan ook werken als achteruitkijkspiegel
- Geweldige video kwaliteit
Minpunten
- Dure
- Onhandige interface
- Kan moeilijk te installeren zijn
Ons oordeel
De Vantrue M2 kan een beetje TLC aan de softwarekant gebruiken, maar de hardware is bijna foutloos en de mogelijkheid om de achteruitrijcamera als parkeercamera te gebruiken is een erg handige bonus.
Beste prijzen vandaag: Vantrue M2
$175.99
Gratis
Dash cams zijn er in alle soorten en maten en dat geldt zeker voor de Vantrue M2. Het is anders dan anderen die we hebben beoordeeld, omdat het wordt gemonteerd op de achteruitkijkspiegel van uw auto en wordt geleverd met een naar achteren gerichte camera die kan verdubbelen als een achteruitrijcamera – handig als uw auto niet al een heeft.
Plus, het feit dat de M2 aan je achteruitkijkspiegel hangt maakt het moeilijker om te zien dan een standaard dashcam, en deze dingen – plus een paar andere trucs – maken het de premium prijs waard.
Ben je klaar om je achteruitkijkspiegel in te ruilen voor een slim exemplaar? Lees dan verder.
Ontwerp & installatie
De Vantrue M2 is ontworpen om op uw bestaande achteruitkijkspiegel te worden geklikt en de live feed van de achteruitrijcamera weer te geven – een 21e-eeuwse draai aan de achteruitkijkspiegel, zo u wilt. Hoewel het ingewikkeld klinkt, duurt het niet meer dan 10 seconden om het op zijn plaats te bevestigen met behulp van grijpgrage rubberen riemen.
Het touchscreen van het apparaat meet 12 inch in doorsnee, waardoor het groter is dan de achteruitkijkspiegels van de meeste auto’s, en dat was het geval bij mijn 2016 Opel Corsa. Het is echter niet zo groot dat het mijn zicht tijdens het rijden belemmerde.

Belangrijk is dat het nog steeds het werk van uw achteruitkijkspiegel doet wanneer het scherm uit is: het is een beetje zwakker dan een standaard spiegel, waarschijnlijk te wijten aan de antireflecterende coating die is ontworpen om reflecties te minimaliseren. Hij doet zijn werk, maar hij is niet zo goed als een standaardspiegel.
De extra breedte van de achteruitkijkspiegel is nodig om de 1440p 148° camera zicht te geven op de weg voor ons. De hoek kan worden aangepast, hoewel het bewegingsbereik vrij beperkt is. Maar zolang hij loodrecht op de weg staat, heb je geen problemen.

De hoofdunit wordt aangesloten op de 12V-aansluiting van uw auto, zoals de meeste dashcams doen, maar Vantrue dringt erop aan dat u de meegeleverde kabel en lader gebruikt en niet een die u misschien hebt gebruikt met een andere dashcam.
Ongebruikelijk genoeg is er een aparte GPS-ontvanger die op de hoofdeenheid kan worden aangesloten, en deze is ontworpen om op je dashboard te worden geplaatst.
De Vantrue M2 kan gewoon dienen als een front-facing camera met behulp van de ingebouwde camera, maar het wordt geleverd met een 1080p naar achteren gerichte camera. Deze kleine achteruitrijcamera wordt aangesloten via een lange USB-kabel en kan aan het interieur van de auto worden bevestigd met behulp van de meegeleverde plakstrip, maar hij kan ook aan de buitenkant van de auto worden geïnstalleerd waar gewoonlijk een achteruitrijcamera zou komen.

Dit is gemakkelijker bij bepaalde auto’s, zoals mijn Opel Corsa, waar de kentekenplaat in de achterbumper is gemonteerd. Maar als hij op een hatchback of kofferdeksel (achterklep) zit, dan wordt het verleggen van de draden een stuk moeilijker.
Merk op dat je ook een draad moet aansluiten op het achteruitrijlicht van je auto om automatisch de beelden van de achteruitrijcamera op het scherm te activeren wanneer je de auto in zijn achteruit zet. Dit geeft ook de richtlijnen voor achteruit parkeren weer. De installatie is een beetje te ingewikkeld voor de meeste mensen, maar een plaatselijke garage zal het installeren voor ongeveer £70 / $90.
Kenmerken
Als het apparaat wordt ingeschakeld, ziet u de beelden van uw achteruitrijcamera met belangrijke informatie zoals tijd en snelheid, rechtsboven op het display.
Het 12-inch ontspiegelde IPS-display is helder in gebruik en maakt gebruik van de achteruitkijkcamera voor een zicht naar achteren dat niet wordt belemmerd door het interieur van de auto. Het gezichtsveld van 140° is ideaal en helpt u tijdens het rijden op te letten op fietsers en motorrijders in uw dode hoek.

Vanwege de ultrabrede beeldverhouding van het scherm kun je met een veegbeweging over het scherm het zicht naar boven of beneden verplaatsen, afhankelijk van je voorkeur – hoewel je dit natuurlijk nooit moet doen als je een rijdende auto bestuurt. Je hebt ook de optie om het scherm na een paar minuten automatisch uit te schakelen, en je kunt het handmatig uitschakelen via een knop aan de onderkant van de spiegel als het storend wordt.
Via een reeks vegen en tikken op het display kun je overschakelen naar een weergave van wat de frontcamera vastlegt (perfect om de juiste hoek te bepalen tijdens het instellen) of om beide naast elkaar weer te geven.
Er kan een beetje vertraging zijn bij het navigeren door de verschillende menu’s, en er is wat stotter bij het scrollen, maar dat is niet iets wat je al te vaak hoeft te doen. Als alles eenmaal naar je zin is ingesteld, hoef je er zelden mee te werken. Ik zou alleen willen dat het geheel wat overzichtelijker was, met instellingen die zijn weggestopt in onduidelijke menu’s die makkelijker toegankelijk zouden moeten zijn.

Het is wanneer u de naar achteren gerichte camera aansluit op de achteruitrijlichtdraad van uw auto dat de Vantrue M2 echt schittert. De spiegel zal automatisch overschakelen naar de achteruitrijcamera wanneer u de auto in zijn achteruit zet. Bovendien wordt de kijkhoek automatisch aangepast zodat u meer van de stoeprand achter u kunt zien en worden er parkeerrichtlijnen over uw auto heen gelegd om u te helpen uw plaats te vinden.
De richtlijnen zijn een geweldige toevoeging die echt kunnen helpen bij het inschatten van de ruimte tijdens het achteruitrijden, maar ik zou willen dat de setup intuïtiever was. Net als bij andere achteruitrijcamera’s kent de software de afmetingen van je auto niet en toont algemene markeringen om je een idee te geven van de afstand. Het is aan u om de vorm en grootte aan te passen aan uw auto.
Hoewel het een beetje lastig is, is het wel te doen – ik zou alleen willen dat alle knoppen die worden gebruikt om het aan te passen begrijpelijker waren, of beter nog, dat de markeringen konden worden aangepast door ze met je vingers te bewegen.

Natuurlijk heeft de Vantrue M2 veel van de functies die je zou verwachten van een dashcam, waaronder een G-sensor die opnamen automatisch vergrendelt om te voorkomen dat ze worden overschreven in het geval van een botsing, een ingebouwde microfoon om audio op te nemen en een parkeermodus.
De enige grote omissie is een metgezel app voor smartphones; de Vantrue M2 heeft niet is een mobiele app. Als je opgenomen beelden wilt bekijken, kun je dat – onhandig – op het display zelf doen, maar om de beelden te delen, zul je de microSD-kaart moeten uitwerpen en in een pc of Mac moeten steken.
Er is een Vantrue app voor PC en Mac die vrij eenvoudig van opzet is, maar zoals de meeste vergelijkbare software voor dash cams, kunt u bladeren door de clips en zullen ze afspelen, evenals het tonen van telemetrie gegevens zoals GPS-coördinaten en snelheid – ideaal voor verzekeringsclaims.

Video kwaliteit
De belangrijkste factor is natuurlijk de videokwaliteit. Gelukkig zijn er geen grote teleurstellingen op dat gebied. De 1440p front-facing camera en 1080p rear-facing camera presteren redelijk goed in de meeste situaties.
Laten we beginnen met daglicht; zoals je zou verwachten, blinken zowel de front- als de rear-facing camera’s uit in goed verlichte omgevingen gedurende de dag. De kleuren zijn gebalanceerd en de details zijn indrukwekkend – zorg er wel voor dat je eerst je voorruit schoonmaakt!
Camera aan de voorzijde overdag
Ongeacht de camera kunt u de video op elk moment pauzeren en vanuit bijna elke hoek details zoals nummerplaten van auto’s bekijken – een voordeel van het gebruik van
Sony’s Starvis sensor in beide camera’s.
Camera achteraan tijdens de dag
Het is typisch ’s nachts dat dashcams het moeilijk krijgen, en hoewel hij er niet zo goed uitziet als bij daglicht, kan de Vantrue M2 goed overweg met omgevingen met weinig licht – nog een voordeel van het gebruik van Sony’s sensoren.
De camera aan de voorzijde houdt meer licht vast dan verwacht op zwakkere wegen, met merkbare details en een goed afgesteld ruisonderdrukkingssysteem dat video’s er grotendeels scherp uit laat zien. Het probleem is dat felle koplampen de nummerplaat van tegenliggers kunnen uitvergroten – en dat ook vaak doen – vanwege de reflecterende aard van nummerplaten in het Verenigd Koninkrijk.
Camera aan de voorzijde tijdens de nacht
Hoewel de camera aan de achterzijde daalt naar 1080p, mag je een vergelijkbaar niveau van indrukwekkende prestaties verwachten. De daling in kwaliteit is meer merkbaar ’s nachts met ruisonderdrukking tech werkt een beetje te hard, maar het biedt een groot dynamisch bereik en een helder, vloeiend beeld.
Camera achteraan tijdens de nacht
Het is vermeldenswaard dat, in tegenstelling tot veel van de premium concurrentie, de framerate is beperkt tot 30 fps – waarschijnlijk om die indrukwekkende prestaties bij weinig licht te behouden. Dat is prima voor diegenen die de camera willen gebruiken voor verzekeringsdoeleinden, maar het beperkt wel de kwaliteit van video’s die voor andere doeleinden worden opgenomen, vooral in vergelijking met de 120fps
Nextbase 622GW.
De grotere ergernis voor sommigen zal het gebruikte formaat zijn; in plaats van het gemakkelijk te delen MP4, zijn de bestanden gecodeerd in een .ts formaat. Dit is zinvol omdat het andere gegevens – waaronder telemetriegegevens – in het bestand codeert, waardoor het gemakkelijker te bekijken is op een PC of Mac, en het voorkomt dat bestanden beschadigd raken als de stroom uitvalt tijdens de opname, maar het is moeilijk om te zetten in een MP4 zonder het gebruik van software van derden.
Hier is een voorbeeld van clips die met de Vantrue M2 zijn opgenomen:
Prijs & beschikbaarheid
De Vantrue M2 is niet de goedkoopste dual-channel dash cam op de markt, hij kost £229.99 bij
Amazon UK en
$ 249 van Amazon US op het moment van schrijven, maar met geavanceerde functies, zoals een achteruitrijcamera, is het een prijs die sommigen graag zullen betalen.
Als u op jacht bent naar iets een beetje anders, onze selectie van de
beste dash cams je misschien in de juiste richting.

Verdict
De Vantrue M2 is geen gewone dashcam, maar dat maakt hem juist zo aantrekkelijk. Bevestiging aan de achteruitkijkspiegel van je auto is eenvoudig en betekent dat het je zicht op de weg niet belemmert en niet in de weg zit van de zonnekleppen. Het is de eerste dashcam die we hebben gezien waarbij de naar achteren gerichte camera kan worden gebruikt als achteruitrijcamera – dit is een echte bonus, vooral als u moeite hebt met parkeren.
Belangrijk is dat beide camera’s overdag gedetailleerde video’s opnemen en zelfs ’s nachts goed zijn. Ze hebben echter wel last van hetzelfde probleem als alle dashcams: reflecterende kentekenplaten die ’s nachts oplichten.
De grotere problemen voor sommigen zullen het .ts-bestandsformaat zijn, dat het moeilijk maakt om clips met anderen te delen, en het feit dat er geen bijbehorende app is voor iOS en Android om gemakkelijk toegang te krijgen tot de bestanden.
Maar als je je daar overheen kunt zetten, en over de relatief hoge prijs, is de Vantrue M2 een geweldige dashcam die echt iets anders biedt dan de concurrentie.
Specs
Vantrue M2: Specs
- 12 inch IPS ontspiegeld beeldscherm (1920 x 480)
- Camera aan voorzijde (148 graden) 1440p (f/1.55)
- Naar achteren gerichte 140-graden 1080p-camera (f/1.8)
- Sony Starvis-sensoren met nachtzicht & HDR
- Instelbare achteruitgeleidingslijnen (optioneel)
- Supercapacitor
- G-Sensor
- Parkeermonitor
- Ingebouwde microfoon en luidspreker
- Ondersteunt tot 512GB microSD-kaart
- TS video-indeling
- Vantrue app voor PC en Mac
Inhoudsopgave