Waar haalt Starbucks hun koffie echt vandaan?

Starbucks is een wereldwijd fenomeen. Het bedrijf heeft de status van beroemdheid bereikt, zowel in de koffie-industrie als bij het grote publiek. Beroemd om hun kenmerkende koffiehuizen altijd gevuld met klanten, gearomatiseerde drankjes en donker gebrande koffie.

Met de grote toestroom van klanten die ze elke dag ontvangen op zoek naar een cafeïne-oplossing, is het een wonder hoe ze een constante aanvoer behouden. Maar hoe werkt het? Waar halen ze die hoeveelheid koffie vandaan om klanten wereldwijd te bedienen? En zijn ze verantwoordelijk voor hun ecologische voetafdruk?

In dit artikel zullen we een kijkje nemen naar de koffie-inkooppraktijken van de grootste koffiehuisketen ter wereld.

Van lokale markt naar wereldheerschappij

In 1971, voordat Starbucks een begrip werd, waren ze een kleine smalle winkel in de Pike Place Market in Seattle die koffie, thee en kruiden verkocht.

Hun koffiehuisconcept kwam tot leven in de jaren 1980 toen Howard Schultz (die later hun CEO werd) werd geïnspireerd door zijn ervaring in de koffiebars van Italië. Hij wilde deze cafétraditie in de Verenigde Staten overnemen om koffiehuizen te laten fungeren als sociale hubs en niet zomaar een plek om te eten.

Tegenwoordig is Starbucks uitgegroeid tot meer dan 30.000 winkels wereldwijd. Zelfs met de grote focus op het samenstellen van een ‘café-ervaring’, heeft Starbucks altijd de superieure kwaliteit van zijn koffieproducten gepromoot.

Waar koopt Starbucks koffiebonen?

Vanwege de enorme schaal van de activiteiten van het bedrijf, koopt Starbucks rond 3% van het totale wereldwijde koffieaanbod.

Hun bronnen zijn niet beperkt tot een bepaalde regio. In plaats daarvan kiezen ze ervoor om koffiebonen van over de hele wereld te kopen. Dit zorgt voor een constante aanvoer en een verscheidenheid aan smaken. De drie koffieregio’s waar ze vandaan komen zijn Latijns-Amerika, Azië-Pacific en Afrika.

Zie de onderstaande lijst met enkele van de landen per regio die koffie verbouwen en produceren voor Starbucks:

Latijns-Amerika:

  • Mexico
  • Guatemala
  • Honduras
  • El Salvador
  • Nicaragua
  • Costa Rica
  • Panama
  • Colombia
  • Peru
  • Brazilië
  • Bolivia

Eensia Pacific:

  • Indonesië
  • Hawaï
  • Oost-Timor
  • China
  • Papoea-Nieuw-Guinea

Afrika:

  • Rwanda
  • Oeganda
  • Tanzania
  • Ethiopië
  • Kenia
  • Burundi
  • Zambia
  • Kameroen
  • Congo

Starbucks koopt alleen 100% arabica koffie bonen en gebruikt ze voor een reeks producten zoals:

  • Van oorsprong uit één land
  • Mengsels
  • Cold brew concentraat
  • Oploskoffie
  • Gearomatiseerde koffie
  • Koffiepads

Ze hebben ook een traceerbaarheidssysteem opgezet dat laat zien van welke boerderijen de bonen afkomstig zijn, wie de boeren zijn en hoeveel er voor hun koffie is betaald.

Starbucks hanteert een verticale integratiebenadering in zijn toeleveringsketen. Dit betekent dat ze alle aspecten van het bedrijf beheersen: sourcing, productie, distributie, marketing en consumptie. Dit soort betrokkenheid vermindert leveringsproblemen en zorgt voor productconsistentie.

Wat is Starbucks Reserve Coffee?

Starbucks is er trots op dat het alleen hoogwaardige en ethisch geteelde koffie inkoopt. Maar ze hebben het een tandje hoger gezet door in 2010 het Starbucks Reserve-programma te lanceren.

Velen beschouwen deze Starbucks als de manier om toegang te krijgen tot en te concurreren in de high-end koffiemarkt. Het bedrijf noemde het hun premium koffielijn, met een selectie van de zeldzaamste, meest exotische koffies die Starbucks kan bieden.

De koffies zijn er in kleine partijen, met een beperkt aanbod dat per seizoen varieert. Vaak hebben deze namen van het specifieke koffiegebied, de boerderij en / of variëteit. Hoewel de meeste single-origin zijn, komen ze ook in blends.

Dit programma omvat ook hun luxe Starbucks Reserve-branderijen en koffiebars. Het bedrijf heeft tot nu toe zes branderijen over de hele wereld gebouwd. Hier worden alle Reserve koffiebonen gebrand en verpakt.

Trouw aan hun merk biedt Starbucks een meeslepende koffie-ervaring in elke branderij. Ze noemen ze ’theatrale ervaringsgerichte heiligdommen voor koffiepassie’. Door dit programma te lanceren, hebben ze de koffiehuizen ontwikkeld tot multi-sensorische bestemmingen.

starbucks blonde roast is vrij donker
Starbucks koopt ongeveer 3% van de koffieproductie in de wereld. Maar waar komen de bonen precies vandaan?

Starbucks Koffie, Duurzaamheid &Ethiek

Starbucks is transparant geweest in hun reis naar verantwoorde koffie-inkoop. En sinds 2015 is hun koffie geverifieerd als 99% ethisch ingekocht.

Ze hebben een verificatieprogramma gemaakt met de naam Coffee and Farmer Equity (C.A.F.E.) Oosters-orthodox. Ontwikkeld om koffieleveranciers te screenen die voldoen aan hun economische, sociale en milieucriteria. Deze norm is de hoeksteen van hun ethische inkoop.

Hier zijn andere manieren waarop Starbucks boeren en hun gemeenschappen ondersteunt:

  • Ondersteuningscentra voor boeren
    • Gemaakt om koffieboeren in contact te brengen met agronomen en andere experts.
    • Specialisten bieden technische ondersteuning, zelfs aan boeren die nog niet C.A.F.E. Practices-geverifieerd zijn.
    • Hier leren ze hoe ze hun koffiebomen kunnen beschermen tegen ziekten, bodembeheertechnieken, afvalwaterbehandeling, verhoging van de koffieopbrengst en renovatie, onder anderen.
  • Koffieboom Donaties
    • Doneerde bijna 50 miljoen koffiebomen nadat de koffiebladroest zich in 2012 verspreidde in de koffieboerderijen van Mexico, Guatemala en El Salvador.
    • Gaf boeren meer ziekteresistente bomen die producten zijn van hun koffieonderzoeks- en ontwikkelingsinitiatief.
    • Een deel van het doel van het bedrijf is om in 2025 100 miljoen bomen aan boeren te leveren.
  • Rechtvaardige kooppraktijken
    • Keurt prijsstructuren goed die premies betalen boven de commerciële marktprijs.
    • Leveranciers die hun C.A.F.E. Practices-scores verbeteren, krijgen extra premies als beloning.
    • Het jaren van tevoren afronden van koffieaankoopcontracten wordt beoefend. Dit versterkt de relaties met de boeren en vermindert de impact van marktvolatiliteit.
  • Financiering van noodhulp
    • Een Noodfonds voor boeren van $ 20 miljoen werd in 2018 opgericht voor boeren in Midden-Amerika toen de koffieprijzen kelderden.
    • Boeren die Starbucks Coffee telen, kregen na de oogst een tweede betaling. Dit hielp hen hun uitgaven te dekken en hun koffies tegen hogere prijzen te verkopen.
  • Global Farmer Fonds
    • Starbucks heeft samengewerkt met toonaangevende kredietverstrekkers om boeren toegang te geven tot leningen.
    • Biedt landbouwers financiële steun voor investeringen op korte of lange termijn.
    • Fondsen helpen boeren de infrastructuur te verbeteren, koffiebomen te renoveren en hun boerderijen in het algemeen te versterken.
    • Boeren krijgen training in bedrijfsplanning en prijsrisicobeheer.
  • Subsidies voor oorsprong
    • Toegekend door de Starbucks Foundation aan non-profitorganisaties in koffie- en theeteeltgemeenschappen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.
    • Ontvangers van deze subsidies ontvangen financiering voor hun programma’s die de lokale gemeenschap ten goede komen.
    • In de afgelopen jaren heeft Starbucks Foundation aangekondigd dat ze ernaar streven om tegen 2025 250.000 vrouwen en meisjes in originegemeenschappen te empoweren.
    • Begon te investeren in organisaties die het onderwijs van meisjes bevorderen en vrouwen leiderschap en economische kansen bieden.

Lees meer: Ik probeerde Starbucks Blonde Roast (dus je hoeft niet)

Conclusie

Starbucks is een industriegigant die verschillende generaties heeft geleerd en aangemoedigd om koffie te drinken.

Daardoor leerden ze hoe ze een wereldmarkt konden voorzien van een gestage stroom cafeïne. En ze zijn erin geslaagd om het duurzaam te doen.

Starbucks werkt nog steeds samen met andere marktleiders om van koffie ’s werelds eerste duurzame landbouwproduct te maken.

Bovenste uitgelichte afbeelding: Ron Cogswell | Flickr CC 2.0 –


FAQ

Waar haalt Starbucks koffie vandaan?

Ze komen uit drie regio’s in de koffiegordel: Azië-Pacific, Latijns-Amerika en Afrika.

Welk merk koffie gebruikt Starbucks?

Starbucks gebruikt hun eigen naam op al hun koffieproducten. Ze hebben submerken gecreëerd zoals Starbucks VIA (oploskoffie) en Starbucks Reserve (premium koffie). Hun handelsmerkmengsels dragen ook het Starbucks-merk (d.w.z. Pike Place, Veranda Blend).

Haalt Starbucks zijn koffiebonen uit China?

Starbucks haalt hun koffie van over de hele wereld, inclusief China. Ze hebben ook producten uitgebracht met hoogwaardige arabica-koffie uit Yunnan, China: Starbucks Single Origin Yunnan Coffee en Starbucks South of the Clouds Blend. Hun premium koffielijn – Starbucks Reserve – bevat ook een kleine partij koffie uit China genaamd Starbucks Reserve Yunnan Yellow Honey Coffee.

Is Starbucks koffie van hoge kwaliteit?

Starbucks-koffies zijn van goede kwaliteit, hoewel deze lang niet in de buurt komen van het kaliber van koffie van speciale kwaliteit. In bedrijven van deze omvang, product nadelenistency is belangrijker dan onderscheidend vermogen (wat een eigenschap is die vaak wordt geassocieerd met hoge kwaliteit).