9 koffietrends om in de gaten te houden in 2022

Net als zoveel andere hobby’s is koffie gevoelig voor de eb en vloed van cultuur en trends.

Hoewel koffie al sinds de 15e eeuw bestaat, zijn er de afgelopen jaren veel innovaties gebeurd. Dit is voornamelijk te wijten aan de komst van speciale koffie en de gestaag groeiende gemeenschap van thuisbrouwers, die zich op sociale media verzamelen om tips en trucs te delen.

Dit artikel neemt de temperatuur op zowel oude als nieuwe koffietrends, zodat je weet wat je moet proberen in 2022 en daarna.

Snel overzicht

Nitro Koffie

Nitro koffie is nog steeds een ding in 2022

Nitro koffie is een nauwe neef van cold brew. Nitro werd geïntroduceerd door Cuvee Coffee in 2012, maar werd een fenomeen in 2016 toen Starbucks het in hun winkels lanceerde.

Nitro is de versie van de koffiewereld van een Guinness-bier; het is donker, dicht en uit een kraan gegoten. Nitro kan een zachtere en zoetere smaak hebben.

Dit drankje lijkt echter een hit or miss te zijn voor mensen. Omdat het stikstof-geïnfundeerd is, wordt deze vorm van cold brew geserveerd zonder ijs en is bedoeld om te worden gedronken zonder toevoegingen. Vreemd genoeg bestaat nitro cold brew al een paar jaar en veel mensen ontdekken het nog steeds en proberen het voor het eerst.

Koud brouwen

OXO Brew Compacte Cold Brew...

Vanuit het perspectief van een barista is cold brew versus nitro een moeilijke om uit te hakken.

Cold brew is een hoofdbestanddeel geworden in coffeeshops. Het is snel te serveren, bevat veel cafeïne en is veelzijdig bij het maken van leuke speciale drankjes. Niet alleen dat, je kunt een vorm van cold brew vinden in bijna elke supermarkt overal.

Cold brews kunnen verschillende bereidings- en serveermethoden hebben. Sommige plaatsen hebben koffie speciaal voor cold brew, en sommige gebruiken cold brew concentraat. Hoewel het meer werk is, maak ik liever cold brew in de winkel. Ik heb cold brew gemaakt met fruitige single-origin blends, wat een unieke ervaring oplevert. Over het algemeen is cold brew nog steeds populairder dan nitro. Het is vrij eenvoudig en een consistente ervaring van plaats tot plaats.

Kurkuma &Chai Lattes

Chai Latte
Chai latte is nog steeds een populaire optie in de coffeeshop (Flickr CC: thedabblist)

Kurkuma en chai lattes bestaan al geruime tijd. Het maken van deze dranken is echter het meest gebruikelijk met behulp van poeder of concentraat.

Vergeef me de generalisatie, maar meestal zijn de poedervormige versies te zoet. Bovendien kunnen ze waterig zijn als het mengsel niet consistent is.

Deze dranken zijn populair vanwege hun lage cafeïnegehalte. Gezondheidsbewuste consumenten hebben ook de neiging om deze drankjes te bestellen. Kurkuma heeft ontstekingsremmende en pijnstillende eigenschappen. Bovendien kan chai helpen met de gezondheid van het hart, de bloedsuikerspiegel verlagen en de spijsvertering bevorderen.

Vanuit het perspectief van de coffeeshop zijn chai- en kurkumadranken te vinden in Third Wave-winkels en meer traditionele cafés. De laatste hebben de neiging om poeders te gebruiken, terwijl speciaalzaken eerder concentraten gebruiken.

Het is verstandig om de barista te vragen hoe ze deze drankjes bereiden voordat ze bestellen. Op die manier kunt u de overdreven zoete poedervorm vermijden.

Champignon koffie

Biologische Oploskoffie Poeder...

In de afgelopen jaren is champignonkoffie een beetje een trend geweest in de biohacker- en ’tech-bro’-gemeenschap.

Ik heb het echter nog nooit op het menu gezien tijdens mijn bezoeken aan tal van speciaalzaken.

Champignonkoffie wordt niet geconsumeerd voor de smaak. In plaats daarvan bestaat het uit koffie gemengd met medicinale paddenstoelextracten.

Van paddenstoelenkoffie wordt gezegd dat het helpt bij het verminderen van angst en het verbeteren van de immuniteit. Hoewel dit misschien klinkt alsof het ongewenst zou smaken, wordt champignonkoffie goed genoeg gemengd om een zacht en nootachtig smakend kopje koffie te bieden.

Dalgona koffie

De Zuid-Koreaanse koffietrend Dalgona coffee (ook wel bekend als “whipped” koffie) werd in 2020 immens populair door de gecombineerde krachten van Tik-Tok en lockdown-verveling. Dalgona koffie wordt gemaakt door gelijke delen oploskoffie, suiker en water te mengen en ze vervolgens samen te kloppen.

Zodra het mengsel luchtig en bijna vlatig is geworden, voeg je er warme of koude melk aan toe. Ten slotte kunnen toppings worden toegevoegd, zoals kaneel, slagroom en honing.

Dalgona werd van de ene op de andere dag een fenomeen. Zoals vaak het geval is met Tik-Tok-trends, verdwijnen ze echter ook snel. Hier, in 2022, voelt Dalgona al als oud nieuws. Het is niet verwonderlijk dat de koffiegemeenschap is overgegaan op belangrijkere dingen dan wat in wezen just een fotogenieke mix van oploskoffie en suiker.

Niet-zuivelmelk

Niet-zuivelmelk is in 2022 nog steeds een rage en zal dat waarschijnlijk nog jaren blijven.

Vele jaren geleden zagen consumenten de opkomst van sojamelk. Naarmate de tijd verstreek, ging soja gepaard met amandel- en kokosmelk. Tegenwoordig is de onbetwiste koning echter havermelk. Havermelk wordt in vrijwel elke winkel aangeboden.

De eens zo populaire soja-optie begint uit te sterven, samen met kokosmelk aan zijn zijde. Ze zullen waarschijnlijk altijd in de buurt zijn, maar zijn misschien moeilijk te vinden in een coffeeshop. Tegelijkertijd zijn andere niet-zuivelopties naar boven gekomen; pistache, macadamia en sesam bijvoorbeeld.

Er zijn veel dingen om te overwegen als het gaat om alternatieve melk. Ethiek, ecologische duurzaamheid en gezondheid liggen voor de hand.

Barista’s hebben echter ook de neiging om sterke meningen over de kwestie te hebben. Terwijl elke barista zou moeten weten hoe hij volle melk moet stomen, heeft niet-zuivelmelk zijn eigen leercurve, afhankelijk van het type.

Haverly Barista is enorm populair geworden omdat het zowel lekker als uitstekend is voor latte art. Oatly is zo populair geworden dat Starbucks exclusief gebruik maakt van het merk.

Volgens Statista bedroeg de verkoopwaarde van niet-zuivelmelk in de VS in 2020 maar liefst 2,9 miljard dollar, en dit aantal zal naar verwachting de komende jaren stijgen.

Slijpen met één dosis

Mede Ode grinder
Enkelvoudige dosemolens zonder trechter zijn super populair geworden. Hier zie je de Fellow Ode.

Een enorme trend in 2021 en 2022 zijn single-dose grinders. Als gevolg hiervan is het aantal klanten, vrienden en collega’s dat is overgestapt op een enkele dosismolen bijna exponentieel gegroeid.

Historisch gezien hadden bijna alle molens grote en omvangrijke hoppers die bedoeld waren voor het opslaan van bonen. Als je bonen in een trechter laat zitten, worden ze echter blootgesteld aan zuurstof. Het maakt het ook moeilijk om te schakelen tussen een grote verscheidenheid aan bonen.

Single-dosering geeft je meer flexibiliteit als je met veel verschillende soorten bonen tegelijk wilt experimenteren. Dus op die manier is het ideaal voor de thuisgebruiker.

Vrijwel alle handmolens op de markt zijn single-dosers. Toch was het pas toen de Niche Zero-molen arriveerde dat grote fabrikanten zich realiseerden dat er een enorme vraag was naar enkele dosering.

3D-geprinte accessoires

Er zijn veel 3D-geprinte ontwerpen online beschikbaar op platforms zoals Thingiverse (Bron: Cyb3rGlitch)

Een andere trend die lijkt te zijn voortgekomen uit lockdown-verveling en koffiediscussies online is de opkomst van 3D-geprinte koffiegadgets.

Mensen die geen koffie-geeks zijn, begrijpen het niet, maar er is een enorm potentieel voor geeky gadgets die op de een of andere manier de koffie-ervaring kunnen verbeteren.

In het afgelopen jaar zijn enkele opmerkelijke 3D-geprinte uitvindingen enkele dosishoppers, espressodistributietools en handige accessoires voor molens zoals de DF64 en Eureka Mignon Specialita.

Crowdfunding

Peak Water Uitgelichte afbeelding
Peak Water begon als een Kickstarter-project

De laatste trend die ik wil noemen is de opkomst van crowdfunded producten. Een paar opmerkelijke: Fellow Ode, Peak Water, Weber Key en Flair Espresso.

Crowdsourced producten zijn behoorlijk verbazingwekkend – tenminste als het goed gaat, en de backers tevreden zijn en op tijd met een betaalbaar product komen.

Vaak gaan dingen echter niet zoals verwacht. Er is altijd een risico verbonden aan crowdfunding, hoe gelikt het marketingmateriaal er ook uitziet. Soms werkt het idee dat op papier geweldig leek niet erg goed in het echte leven.

Ook zijn tijdens de pandemie veel projecten vertraagd door tekorten en knelpunten. Dus als je hier en nu een molen nodig hebt, is 12-18 maanden lang wachten.

Koffieforumgebruikers hebben de neiging om veel hype rond nieuwe producten te creëren, maar het enthousiasme slaat vaak om in teleurstelling.


FAQ

Wat zijn enkele quarantainetrends zoals Dalgona-koffie?

Het bestellen van ijskoffie en een vanille soft serve ijshoorntje om een “Coffee Float” te creëren, kan worden gezien als een trend vergelijkbaar met Dalgona-koffie. Het brouwen van espresso direct bovenop chocoladerepen is ook een enorm succes op platforms zoals Instagram en TikTok.

Wat zijn de laatste koffietrends?

Niet-zuivelmelkbedrijven proberen “barista” -versies te maken die in coffeeshops kunnen worden gebruikt. Speciale coffeeshops en branders proberen oploskoffiepakketten van één oorsprong te ontwikkelen voor gebruik onderweg, is een andere die in je opkomt.

Is de markt voor koffie grte wijten of te krimpen?

Over het algemeen groeit de markt. Het is echter moeilijk te zeggen hoe de markt eruit ziet voor Third Wave-koffie. Toch is het moeilijk om te proberen te blijven als speciale koffie die vasthoudt aan zijn traditionele wortels, terwijl het bijhoudt met grotere innovatieve bedrijven met het kapitaal om nieuwe koffiedranken te pushen en te proberen.