Duurzaamheid was dit jaar een belangrijk thema op de IFA – dat wil zeggen, voor de merken die geen LG zijn. Terwijl Samsung het had over zijn energiebesparende Ecobubble-wastechnologie en TCL over recycling kletste en zijn presentatiescherm vulde met gletsjers, ging LG de andere kant op en lanceerde wild overbodige, luxueuze huishoudproducten die naar het bizarre neigden.
Neem nu de luchtzuiveringstafels, die officieel PuriCare Objet Collection Aero Furniture heten. Ze zijn kleurrijk en leuk! Ze zuiveren de lucht! Oké, ze werken niet bijzonder goed als tafels, maar als je je over dat soort dingen zorgen maakt, ben je op de verkeerde plaats.

Emma Rowley / Gieterij
Het bedrijf onthulde ook de ShoeCare en ShoeCase, waarbij de eerste je schoenen een stoombeurt geeft zodat je ze in al hun glorie in de tweede kunt tentoonstellen – op een draaiplateau, onder gekleurd licht nota bene. Als iemand die niet het soort schoenen bezit dat je zou tentoonstellen, tenzij als een vorm van protestkunst, spotte ik met het idee.
Maar het in het echt zien was anders. Terwijl ik toekeek hoe een paar Nikes in een zachtroze gloed ronddraaiden, begon ik mijn oriëntatie in de wereld te verliezen.

Emma Rowley / Gieterij
Het was toen dat ik de MoodUP zagTMwaardoor de schoenenkast er net zo vreemd uitzag als een houten broodtrommel.
De MoodUP, sorry, de MoodUPTMmoet wel de meest belachelijke, over-the-top koelkast zijn die ooit is bedacht. De belangrijkste gimmick is dat de deuren zijn voorzien van kleurveranderende LED-panelen. Het is een koelkast met openslaande deuren, met een koelkast boven en een vriezer onder en vier deuren die vanuit het midden opengaan.
Net als bij sommige van LG’s bestaande koelkasten is het rechterbovenpaneel van glas, zodat u er doorheen kunt kijken en uw drankjes kunt overzien. Het is ook uitgerust met een lichtbalk, zodat het ook kan meedoen met de kleurveranderende actie.
In LG’s ThinQ-app kunt u kiezen uit 22 kleuren voor de bovenste deurpanelen en 19 voor de onderste.
De mogelijkheden zijn eindeloos. Stel je dit eens voor: Ik ben in de keuken en maak koffie voor een vriendin als ze slecht nieuws aan de telefoon krijgt. In een oogwenk spring ik op de ThinQ app en seconden later weerspiegelt mijn koelkast nu haar sombere stemming in blauwe tinten. Als ik beoordeel dat ze te lang somber is geweest, kan ik haar subtiel voorstellen op te vrolijken door de paneelkleuren in roze te veranderen.
Of, een ander scenario: enkele vrienden kondigen hun verloving aan (vreemd genoeg doen ze dit in mijn keuken). Met dank aan de MoodUPTMmet de ingebouwde Bluetooth-luidspreker kan ik muziek van mijn telefoon streamen en dansen we feestelijk rond terwijl de deurpanelen knipperen op de maat van het liedje.
Maar misschien wil ik niet altijd mijn eigen stemming moeten inschatten om de juiste kleurencombinatie te vinden, want dat klinkt vermoeiend.
In dat geval kan ik gewoon kiezen uit voorinstellingen met namen als Season, Place, Mood en Pop. Mood wekt blijkbaar “een gevoel van welbehagen op door het gebruik van zachte, kalmerende kleuren” – wat vreemd is, want terwijl ik naar het scherm keek, zag ik niets dat ook maar in de buurt kwam van een kalmerende kleur, hoewel ik wel zo’n 22 schreeuwerige kleuren zag.

Emma Rowley / Gieterij
Maar de van kleur veranderende panelen zijn niet alleen leuk. Ze zijn ook functioneel (soort van). Wanneer de sensoren van de koelkast je zien aankomen, gaan de panelen knipperen. Volgens LG is dit een welkom gebaar, hoewel ik niet denk dat het algemeen bekend is.
’s Nachts lichten de vriesdeuren helderder op, zodat je middernachthapjes kunt lokaliseren zonder het licht aan te doen en iedereen in huis te waarschuwen voor het feit dat je op het punt staat het laatste stukje taart te eten. En als je per ongeluk een koelkastdeur open laat staan, knippert een paneel herhaaldelijk om je te waarschuwen – wat handig is als je toevallig voor de koelkast staat en in de juiste richting kijkt.
En als je je afvraagt hoe de koelkast eruitziet als hij niet verlicht is, hij “biedt een combinatie van Lux Gray en Lux White voor een meer traditionele look in de keuken. De chique, tijdloze afwerking harmonieert met elke inrichting en doet denken aan het natuurlijke, subtiele contrast van verschillende gekleurde stenen.” Grijs en wit, dus.
Samen met een aantal van zijn andere gekke lanceringen, heeft LG niets gezegd over een prijs of releasedatum voor de MoodUP, noch heeft het bevestigd waar in de wereld het zou kunnen worden verkocht.
Toen mijn collega Chris Martin de ShoeCare en ShoeCase zag, stonden ze boven aan zijn verlanglijstje voor gadgets. Hier is waarom.